maandag 16 september 2019

Ouder worden -2-

Toen de presentatrice van de voorlichting over het ouder worden vertelde en liet zien wat er met de spieren gebeurde, ging ik nog rechter op mijn stoel zitten. Ze vertelde namelijk dat de spiermassa met de tijd afneemt. De vrijgekomen ruimte wordt ingenomen door.... vet.
Ik keek direct naar mijn buik (vraag me niet waarom) en vroeg me verbaasd af : "Jeetje, heb ik ooit zoveel buikspieren gehad?!" Dat van die spieren klopt trouwens wel. Ondanks dat ik veel bezig ben, merk ik dat mijn krachten afnemen. Dat is soms lullig, vooral als ik denk die kracht nog te hebben. Oeps!
Dat is overigens iets wat ik in de interessante presentatie miste : de koppeling tussen de geest en het lichaam. Ik kan me weliswaar jong(er) voelen, maar in een boom klimmen kan ik beter niet meer doen. Soms gaat het mis tussen mijn geest en lijf. Een communicatiestoornis met als gevolg spierpijn. Ik probeer dit soort situaties te voorkomen door nog bewuster bezig te zijn.