woensdag 4 september 2019

Scooter start niet

Toen Sonja haar scooter wilde starten sloeg het blokje niet aan. Omdat er een lucht van benzine uit de uitlaat kwam, was de diagnose snel gesteld : verzopen. Na een droogtijd weer geprobeerd te starten, maar met hetzelfde resultaat. Mijn werkwijze bij het aanpakken van zo'n probleem is een kwestie van deduceren en reduceren, in dit geval beginnend bij de bougie.
Dus heb ik de bougie eruit gedraaid (was nat) en hem vervangen door een nieuw exemplaar. Dat klinkt vlot en eenvoudig, maar we moesten eerst wat kappen verwijderen. Wat een gedoe. Maar ook met de nieuwe bougie wilde de scooter niet starten. Nieuwe bougie er weer uit en ja hoor, nat! Toen de bougie gedroogd en even getest op het blok. Bougiekap erop en de bougiemantel tegen metaal van het blokje gehouden (= aarden). Het starten leverde geen vonkwerk op. Laat staan vuurwerk. Omdat ik vertrouwen had in de bougiekap en -kabel heb ik het cdi kastje verwijderd en een reserve geplaatst. Wat denk je : de bougietest leverde dit keer wel vuurwerk op in de vorm van mooie blauwe vonken. Ergo : het cdi kastje is de schuldige. Vervolgens de nieuwe bougie in de cilinder gedraaid en de scooter gestart : hij doet ut weer!
Na een rondedansje hebben we de boel weer in elkaar gesleuteld met het andere cdi kastje erin. Toen was er koffie.
Ps. een verzopen motor levert ook vaak een slecht of niet meer functionerende bougie op. Daarom als het even kan de verzopen bougie vervangen. In mijn arme tienerjaren brandde ik de bougie droog en schoon boven de gaspit van mamma's fornuis.