zondag 8 september 2019

Een sluipmoordenaar

Met recht een ZONdag. Mooi! Vanmorgen, toen Fenna mij uitwandelen nam, trok ze plotseling aan de riem en ging naar rechts. We liepen op dat moment in een gedeelte van een straat, waar geen stoep is. Ik keek als eerste naar rechts om te zien wat Fenna gezien of geroken had. Opeens stond er een auto voor me. Een dikke SUV. Het ging om een elektrisch geval, waarvan enkel het rollen van de banden over de klinkers hoorbaar zijn. Gelukkig kwam de automobilist rustig rijdend de haakse bocht om. Ik stak mijn hand op als groet en wees daarna naar mijn oren. Hij lachte en trok een gezicht van : tja, ik kan er verder ook niets aan doen.
Natuurlijk was ik het oneens met zijn grimas. Je kunt ook een gewone, schone auto kopen. Ik las trouwens dat afgezien van de winning van grondstoffen, de productie en al het afval van zo'n auto, zo'n auto in geval van brand nauwelijks te blussen is. En brand komt nog geregeld voor, net als bij zonnepanelen. Zelf heb ik een keer per ongeluk een kleine accu (3 x 2 cm) beschadigd door een schroef iets te ver in te draaien. Het puntje van de schroef doorboorde net de wand van de accu / batterij. Dat ding begon me daar te koken en te smelten! Nooit eerder gezien. Zelfs onder water gedompeld ging dat proces gewoon door. Beangstigend om te zien.