maandag 2 september 2019

Symptoombestrijding

Daar moest ik even aan denken toen mij werd verteld, waarom er soms ook een stuk koper buis tussen het standaard cv-buis gemonteerd kan zijn. Het gebeurt soms dat een cv ketel ergens lekt. Het lekvocht druppelt dan toevallig op een cv buis. Op die plek begint de buis te roesten. Als de boel gerepareerd wordt, vervangt men dat roestige deel door een koperen. Want... koper kan wel tegen een druppie. In zo'n situatie ga ik toch liever aan de slag met het lek, dan zo te gaan knoeien. Het is net als de volumeknop van de radio hoger zetten, omdat de motor van de auto opeens rare geluiden produceert.
In de periode dat ik antidepressiva slikte, beschouwde ik die medicatie ook als symptoombestrijding. Die antidepressiva doen natuurlijk veel meer dan mijn geest beïnvloeden. Net zoals aspirine dat doet bij pijn. Dat pilletje weet toch niet dat ik hoofdpijn heb en geen koorts. Ik zie medicijnen als een hulpmiddel om de dagen door te komen en.... mij de gelegenheid te bieden om aan mezelf te gaan werken om beter te worden. Voor dat laatste bestaan immers geen pillen of drankjes. En ik wilde wel heel graag van die chemische rommel medicatie af. Dus moest ik mezelf aanpakken en niet in symptoombestrijding blijven hangen.