vrijdag 30 november 2018

Oneens mag niet meer

Er was een tijd waarin men het gewoon oneens met elkaar kon zijn. Ieder zijn denkwijze, werd gerespecteerd. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Als ik het oneens ben met wie of wat dan ook, krijg ik een stempel opgedrukt door de andersdenkenden. Niet zomaar een stempel, maar een met de tekst nazi of fascist of vreemdelingenhater of zelfs homofoob, voor wie niet zo gecharmeerd is van de Gay pride (zoals ik) of mensen aanmoedigt zonder angst uit de kast te komen. Tja, wat dat laatste betreft vertaalt mijn grijze massa de uitspraak van Johan Derksen anders. Blijkbaar is meneer Derks een zeer invloedrijk man, want de minister(!) wil met hem in gesprek over zijn uitspraak. Wat een kleinzieligheid zeg. Die minister heeft nog geen enkel gesprek gevoerd met haat prekende imams. Maar iemand die, volgens mijn interpretatie, zegt : 'recht je rug en kom uit de kast', schijnt verkeerd bezig te zijn. Ja, er zijn homohaters, net zoals er racisten zijn. Als ik me iets had moeten aantrekken van de laatste groep, had ik mijn leven ook door angst laten leiden. Dan was ik ook bij elk wisje wasje gaan janken. Net zoals al die mensen doen, die zo quasi verontwaardigd reageren op Derksens uitspraak. Erg gezocht dus.
Ik bekijk dergelijke tv programma's vanuit een andere beleving. Net alsof ik even mijn hoofd om de hoek steek in een voetbalcafé. Dus ik neem niet alles serieus.