woensdag 21 november 2018

Vrouwen zijn beter af

In de voormalige DDR dan. Sinds het verdwijnen van de muur niet meer. Tenminste, dat is de mening van een voormalig DDR bewoonster. We kwamen erop toen we de typisch vrouwen- en mannentrekjes bespraken. Omdat ik blijkbaar nogal stelling overkwam met mijn bewering, dat mannen het veel beter hebben dan vrouwen, werd ze nieuwsgierig. Ze wilde wat voorbeelden hebben. Dus had ik het over kansen op werk, het beloningssysteem en vooral het gemak waarmee menig man zijn leven leidt. Ze werd er even stil van. Maar ze hield toch liever vast aan het gevoel en beeld dat ze zelf heeft. Ze vroeg mij ook of er soms nog meer voordelen waren. Ik zei dat die er wel zijn, maar dat ik ze liever niet opnoem. Anders zou ze voorlopig geen oog meer dicht doen. Ze bleek erg op haar nachtrust gesteld en zei me, dat ik verder niets hoefde op te noemen.
Zelf zie ik het zo : vrouwen kiezen vaak voor de moeilijke weg. Ze zijn niet zo relaxed als mannen. Als kind viel me dat al op en vond ik dat wat dom 'onverstandig'.  Ik heb het als kind een keer aan mijn moeder gevraagd : "Mamma, waarom doen vrouwen zo dom?" Ze moest toen heel erg lachen. Maar ze gaf me geen antwoord. Later begreep ik dat geen antwoord ook een antwoord is. Maar misschien lachte ze me uit. Dat zou ook nog kunnen.