zondag 25 november 2018

Onze ambtelijke wegen

De titel had ook (een) Ons wegen kunnen zijn. Ik las dat de minister in al haar wijsheid besloten heeft de A4 bij Leiderdorp te verbreden. Haar uitspraak is een eerste stap, dus over een jaar of 20 zal men klaar zijn met achter de feiten van nu aanhollen. Overigens beschouw ik zo'n oplossing niet als iets wat het fileprobleem zal doen verkleinen. Het zal eerder weer een verbreding van de files in de Randstad worden. In dezelfde bekendmaking maakte de minister ook al melding van een grote toename van het aantal woningen. Dus vraag ik me af : "Weet ze eigenlijk wel wat ze impliciet zegt?" In mijn beleving zegt ze dus dat de verbreding van de A4 zinloos is, afgezien van de werkverschaffing.
Ook typisch ambtelijk is de uitspraak van het CPB. Volgens dit bureau (vol ambtenaren) moeten mensen harder werken, om meer loon te kunnen krijgen. Dat nou net ambtenaren zoiets durven te zeggen. Er zijn veel te veel ambtenaren. Er zijn er die de ganse dag weinig tot niets doen. En als ze iets doen werken ze zeer inefficiënt en wat dat loon betreft : dat komt gemakkelijk in die sector aanwaaien. De productiviteit in de overheidssector is schrikbarend laag. Erger, door hun regelgeving wordt het alsmaar lastiger om in het bedrijfsleven efficiënt en effectief te kunnen blijven produceren en werken. Ook omdat de makers ervan hun eigen regels niet meer kunnen overzien, laat staan begrijpen. Kijk maar naar de Belastingdienst. Dus CPB, ga eens echt aan het werk en begin eerst even in je eigen en andere overheidsorganisatie. Goed voorbeeld doet volgen, nietwaar?