vrijdag 23 november 2018

Een beetje naïef

Ergens las ik dat men een boete wil opleggen indien bij een sollicitatie gediscrimineerd wordt. Ik vraag me af hoe men dat wil controleren. Vaak vindt discriminatie buiten het zichtveld van de kandidaten plaats. Ik denk niet dat er werkgevers zullen zijn die in hun brief van afwijzing zullen schrijven, dat de huidskleur niet bij de groep past : de ruimtes in ons pand zijn licht bruin geschilderd. Of : uw dikke lippen passen niet in onze kopjes. Gekheid, maar het komt heel sporadisch voor, dat discriminatie naar buiten komt. Dan is het per ongeluk. De meeste gevallen blijven binnen vier muren van menige afdeling PZ (is mijn ervaring). Ik heb wat dat betreft als People Manager (ik handelde o.a. ook sollicitaties af) wel wat meegemaakt.
Aan de andere kant zullen er ook sollicitanten zijn, die zelf discriminatie aanvoeren als afwijzing. In gevallen waarin dat niet juist is. Ik heb helaas meegemaakt, dat er (getinte) mensen zijn die erg veel onder de noemer van discriminatie gooien. Een normaal verzoek kan al leiden tot reacties met opmerkingen over de huidskleur en/of culturele achtergrond (dat zeg je omdat ik bruin ben). Zelfs iemand die ongevraagd op een vorkheftruck was gaan rijden en gesommeerd werd daarvan af te komen, beweerde bij zijn collega's gediscrimineerd te zijn. De bedrijfsleider was blij, dat ik ook in die ruimte was. Onzichtbaar voor de betreffende overtreder....
Kortom, zo'n boeteregeling lijkt leuk, maar is wat mij betreft nogal naïef.