vrijdag 5 oktober 2018

Veren en schokdempers

Inmiddels heb ik wat kennis en ervaring opgedaan met het vervangen van schokdempers en bladveren. Die komen straks mooi van pas bij een volgende klus. Ik ga van de VW Lupo aan de achteras ook de beide dempers en veren vervangen. Aan de rechterzijde is een veer gebroken. In onderling overleg hebben ik en de directeur (haha!) besloten, zowel de veren als de dempers te vervangen. De dempers moeten toch al los en we weten niet of ze vanwege die breuk al veel te verduren hebben gehad.
Deze klussen staan ook op het befaamde YouTube, zodat ik ze vooraf bekijken kan. Zo op het oog niet echt spannend om te doen. Ik beschik alleen niet over een hefbrug. Dat betekent dat het weer op het mij bekende grondwerk neer zal komen. Voor het vervangen van de schokdempers moet ik in de bagageruimte wat binnenbekleding verwijderen, om bij de bovenkant van de demper te kunnen komen. De veren vergen minder werk. Het leuke van mijn speurwerk is het feit, dat ik mijn vreemde talen kennis ook kan inzetten. Dus heb ik gezocht op Federn en Stössdampfer in combinatie met Lupo. Voor de geïnteresseerden :