vrijdag 12 oktober 2018

Ontzorgen

Gelukkig heb geen zorgen aan mijn grijze hoofd. Ik ben nogal alert op het ontzorgen van mezelf. Zo noem ik het maar. Als er iets is, wat mijn grijze massa op een ongewenste / onaangename manier bezighoudt, ga ik er iets aan doen. Ik ken mensen bij wie allerlei kwesties door het hoofd spelen. Geen leuke, maar dringend en/of vervelende. Daar kunnen ze dan weken mee rondlopen en van wakker liggen. Daar heb ik geen last van. Bij mij zijn ze van korte duur. Door open en eerlijk (proberen) te zijn hoef ik geen gebruik te maken van mijn geheugen. Het delegeren mijn werk / taken is ook een manier van ontzorgen. Al heb ik het delegeren nooit gezien als mijn eigen verantwoordelijkheid afschuiven. Nee, ik bleef wel verantwoordelijk, maar met een minder gewicht aan bezigheden.
Een stuk wandelen of fietsen of wat sporten verlegt weliswaar je gedachtewereld, maar doen de zaken die zich in je hoofd afspelen niet verdwijnen. Het is veel leuker wandelen, fietsen enz. zonder zo'n vol hoofd. Andere vormen van inspanning zie ik louter als ontspanning en is niet een soort vluchtgedrag. Mijn positieve, optimistische instelling helpt daarbij.