donderdag 18 oktober 2018

Toch een omvormer

Louter bedoeld om onderweg de koelkast draaiend te houden, heb ik toch maar een omvormer op de kop getikt. Hij kan 300 watt aan met een piek van 600 watt. Dat lijkt mij ruim voldoende voor een koelkast die 'maar' 75 watt trekt. Ik gok er maar op, dat wanneer de kast aanslaat, de omvormer de 'klap' kan verwerken.
De bedoeling is de omvormer zo dicht mogelijk bij de accu te monteren. Dat doe ik om hele dikke kabels te voorkomen. Ik heb liever een gewone 230 Volt kabel van onder de motorkap naar binnen, dan een dikke 12 volt in dit geval.
Het enige punt is dat de omvormer dus onder de motorkap komt te zitten. Maar dat vind ik geen bezwaar.
De trekhaak van onze Renault Nevada was voorzien van een stekkerdoos met constant 12V stroom erop. Dat was toen voor de koelkast in de caravan. Later, met de Hyundai, was dat ook zo. Dachten we. Maar
stekker kaput!
tijdens een pechgeval in Duitsland bleek, dat de Hyundai doos geen constant 12 volt stroom had! Dat was dus een verkooppraatje, want we hadden daar expliciet naar gevraagd. Ik heb al die tijd bij elke stop nb even de stekker eruit gehaald, om te voorkomen dat de accu leeg getrokken zou worden. Op een leuke dag vergat ik de stekker weer in de doos te drukken. Met gevolg dat ie is gaan slepen over de grond. Tijdens de reparatie door een zeer sympathieke Duitser, kwam aan het licht, dat er geen constant 12 Volt stroom in de doos aanwezig was. Haha! Dus al die jaren stekker eruit, stekker erin waren zinloos. Trouwens, nooit iets gemerkt aan de koelkast.
Maar goed, op de omvormer zit een schakelaartje, waarmee ik hem kan in- en uitschakelen.
Ik ben van plan het metalen plateau waar de accu op staat te verbouwen, zodat ik de omvormer daarop kan vastzetten. Vraagje : zal het daar niet te warm worden?