donderdag 18 oktober 2018

Hanway aftermath


De nieuwe, jonge eigenaar van de Hanway is niet alleen erg tevreden met de bromfiets, hij is zo enthousiast dat hij mij onlangs dit bericht stuurde :

Beste Willem, 

Het is druk op het moment en ik had al veel eerder iets van me willen laten horen. Het wordt herfst en dat feit is me vandaag heel erg goed en hard duidelijk gemaakt. Het deed me aan je denken dus hierbij een mailtje. 
De Hanway rijdt perfect. Inmiddels zit hij op +/- 1800 km en heb ik nog maar 2x (!) hoeven te tanken. Hij gaat met een volle tank zo’n 400 km door. Super! Schakelen en controle heb ik inmiddels door en door onder de knie. Op 1200 km zat er een ratel in de versnellingsbak. Wat bleek, ik had de ketting iets te strak gespannen... “pinnen of contant?”. Daar ging €30 voor mijn eigen stommiteit;-). 
Voor de rest zijn er 0 problemen. Met koud en nat weer heeft hij soms wat moeite met starten en kost dit wat pogingen. Hij heeft me echter nog nooit laten staan. 
Het is een geweldig apparaat en iedereen is er weg van: “wat is dat”? En “rijdt jij motor?” Als je het mij vraagt, heel veel leuker en gaver dan een scooter.
Per toeval kwam ik vorige week ergens achter. Terwijl ik 50 reed zette ik de motor uit met de killswitch, ik startte een halve seconde elektrische en zette de killswitch weer op on. De begrenzing valt volledig uit, cdi en bougie zijn ineens onbegrensd. Contact aan en uit en hij rijdt weer keurig 50 voor oom agent. Trucje herhalen en begrenzing is eraf. Hoe: werkelijk geen idee, het zal een bug zijn in de cdi. Erg vind ik het niet, de brommer gaat nu onbegrensd 80 (!). Het extra beetje meer toeren zorgt ervoor dat ik ineens heel prettig meekom tussen de auto’s (vooral met iemand op de buddy!) en dat volgas wegrijden bij een stoplicht absoluut geen must meer is. 80 ga ik absoluut niet, maar 60 is heel fijn op de 60-weg richting Zandvoort met drukkende auto’s. 

Terug naar vandaag, het begin van de herfst en de harde kanten aan ‘motorrijden’. Vanmiddag reed ik van school terug naar huis. Ik kwam uit een bocht en reed net weer rechtdoor, +/-25 km in het uur, als het niet minder was. Een natte hoop met bladeren had ik verkeerd ingeschat en ging onderuit, als een fietser op sneeuw of ijs. Het ging te snel en ik kon niet voorkomen dat ik met brommer en al tegen de klinkers ging. Gevallen op linkerkant, stuur naar binnen gedraaid. Zucht... en k.u.t.
Direct de brommer omhoog gehaald en de schade bekeken, waar ik het meest bang voor was. De schakelpook was totaal verbogen, wat ik al dacht. Verder was de klap opgevangen door de koppelingshevel, stuur, de footsteps en mijn been. 
Vervolgens ben ik terug gereden naar school, heb de pook van de brommer afgehaald en met wat gereedschap de pook terug gebogen naar zijn normale vorm. Tin bij solderen en hij ziet er uit als nieuw... 
Toen ik na de val opstapte stuurde de brommer heel raar en de balans was er totaal uit. Ik was heel bang voor verwringingen in de voorvork of het wiel, iets waar je absoluut niet op zit te wachten. Alles heb ik gecontroleerd, de vorken waren helemaal ok en lekten niet. Het wiel staat goed in de vork, de remschijf is recht en het balhoofd lijkt in orde. In het wiel zit een minimale verwaarloosbare slag. Schakelen gaat goed, is dus niks stuk gegaan door de klap op de pook. Op wat krassen op handen en knieĆ«n, stijfheid en schrik na ben ik helemaal ok. Valt niet meer te zeggen over de net nieuwe spijkerbroek die ik aan had (grrrrrrršŸ˜¤šŸ˜¤....). 

Waar lag de gekke onbalans aan: de val is voor het grootste deel opgevangen door de pook en het stuur en de linkerkant van het stuur is hierbij een goed stuk naar binnen verbogen.
Al met al heb ik blijkbaar veel geluk gehad (?...). Een kras op de bar-end en hevel, een pook die er iets anders uitziet en een scheef stuur. Meer niet. Schade aan kappen, tank, voorvork, velg, knipperlichten of wat er ook te bedenk valt: 0. 
Het hoort er een beetje bij maar het is niet leuk. De brommer is op deze punten na gelukkig helemaal in orde, en ik gelukkig ook. Indruk heeft het wel gemaakt en de les is geleerd. Binnenkort bestel ik een nieuwe bar, het rijdt voor geen meter met een linkerhand dichterbij je lijf dan je rechterhand. Deze foto zag ik op internet, een soortgelijk iets maken lijkt me heel gaaf als ik dan toch een nieuw stuur moet hebben. Het lagere en rechte stuur in combinatie met bruine handvatten. Ziet hij er weer perfect uit
Al met al, vrienden, familie en ikzelf natuurlijk zijn weg van het apparaat en ik hoop op nog heel veel plezierige kilometers!


Groetjes,

Thomas

Al lezend heb ik erg genoten van zijn enthousiasme. Ja, de Hanway is in zeer goede handen.