maandag 15 oktober 2018

Stof happen en douchen

Vanmorgen heb ik weer wat hand en span diensten verleend. Dit keer in een leegstaande woning, die van binnen enkel beton en cement liet zien. En dus stof, heel veel stof. Wat ik gedaan heb stelde niet veel voor hoor. Een stukje pvc afzagen en door een gat in de vloer steken, waaronder iemand anders bezig was. Voor de rest wat opperwerk. Je weet wel, gereedschap en materialen halen en/of weer terugbrengen van en naar de werkbus.
Op een gegeven moment ging ik op verzoek een afvoerpijp verwijderen. De 110 mm pvc afvoer stond verticaal in een hoek van een voormalige toiletruimte. Bij het plafond maakte ie een haakse bocht naar de andere hoek en vandaar via weer een haakse bocht weer verticaal door het plafond. Die haakse bochten in zo'n riool hoort natuurlijk niet. Beter is 2x 45 graden te gebruiken, zodat de leiding geen klappen krijgt en het afvalwater natuurlijker wegstroomt (zei de amateur). In het toilet daarboven was nog een wc pot aangesloten op de afvoer, maar die was buiten gebruik gesteld. Zei men.
Het doorzagen van de pijp in een kleine hoek vlak boven de vloer was nog een aardig klusje vanwege de zeer beperkte ruimte. Maar wie niet sterk is, moet Willem zijn. De bovenkant besloot ik in twee delen te doen. Eerst maar het stukje horizontaal doormidden. Wat denk je? Toen de zaag door de pvc wand ging, kreeg ik een plens rioolwater over mijn hoofd heen. Volgens mij de eerste keer dat ik een douche kreeg met dat soort water. Zo zie je maar weer, je kunt niemand vertrouwen. Zelfs lokale klimaatdeskundigen niet. Gisteren hoorde ik een aantal van hen beweringen onderbouwen verpakt in veel vaagheden als 'ik denk', 'men stelt', 'naar verwachting', 'het kan zijn' enzovoort.
Een toekijkende mevrouw (voor de liefhebbers van cryptogrammen : een kijkdoos) walgde van de aanblik. Ik stelde haar gerust. Ik ben immers in militaire dienst overal tegen ingeënt. "O nee, dan is het goed", zei ze quasi gerustgesteld. Daarna heb ik de restanten verwijderd en was ook dat klusje geklaard.
De nattigheid in combinatie met het betonstof zorgde ervoor, dat ik een vrij hard hoofd kreeg. Alsof ik een helm op had. Een vies gevoel, maar gelukkig had ik handschoenen aan....
Na de assistentie ben ik thuis onder een gewone douche gestapt. Ik was nogal langdurig bezig om mijn haren te ontdoen van de betonmix. Morgen ga ik weer. Leuk werk.