maandag 29 oktober 2018

Lili Marlene

Mijn moeder luisterde graag naar Rudolf Schock (Ich habe ein Mädchen geküsst). Toen ik dat voor het eerst van haar hoorde ervoer ik dat als een Schock schok. Immers, om me heen sprak men begin jaren 50 nog over rotmoffen en vuile nsb'ers. Duitse toeristen die in die tijd de weg naar Sjeveniengen of Kaatwaaik vroegen, moest ik vol overtuiging antwoorden met : "Hier umdrehen und dann immer geradeaus!" Dan reden ze terug via Bodegraven richting Utrecht. Maar al snel leerde ik als jochie dankzij een vriendje de echte Duitsers en hun land kennen. Toen begon ik na te denken. Uiteindelijk begreep ik mamma's voorkeur. Haar voorouders kwamen uit Nienburg a/d Weser. Dat ligt dus in Duitsland. Ik heb daar wat van meegekregen. Ik vind het een leuk land met een fijne mensen.