zaterdag 20 oktober 2018

Elektrisch gereedschap

Dat gereedschap kan erg handig zijn. Ik herinner me nog hoe mijn vader in de jaren 50 iets aan de muur van ons huis ophing. Met een kleine ronde beitel en een hamer maakte hij een rond gaatje in de muur. Dat was een stukje monnikenwerk. Al draaiend aan de beitel sloeg hij er met een hamer op. Zie daar de klopboor-vader. Toen het gat diep genoeg was, vulde hij het met een wat dikkig papje. Dat 'plugje' werd apart op een schoteltje gemaakt. Het was een wat ruwe, grove vezelachtige poeder (kan het ook wat fijn gesnipperd krantenpapier geweest zijn?), dat met wat water gemend werd tot een papje. Het boorgat werd met dat papje gevuld. Zie daar de vloeibare plug.
Pas na een lange droogtijd kon de schroef erin gedraaid worden.
Vanmiddag ben ik weer aan het boren geweest. Ik moest 4 keer een 16 mm gat boren in metaal. Dat zou voor mijn pa met zijn handboor (met bovenin een ruimte voor de boortjes) een levenswerk geweest zijn. Ik heb namelijk 4 beugeltjes gemaakt, waarin de nieuwe remslangen voor de Ducato gemonteerd gaan worden. De huidige zijn aan vervanging toe. Met de machine en een 16 mm metaalboor was de klus zo geklaard. Boren en wat vijlen met een rattenstaart. Zonder ongelukken. Ik kan me overigens geen ongeluk herinneren met elektrisch gereedschap.
Mijn vader heeft een keer bijna een deel van zijn hand afgezaagd. In die tijd (jaren 60) beschikte hij over een B&D boormachine met allerlei hulpstukken. Zo had hij ook een metalen, doch zeer gammel zaagtafeltje met een cirkelzaag, ook van B&D. Tijdens het zagen ging het faliekant mis. Een combinatie van een gammel geheel en een onwillig stuk hout. Hij heeft wel verzuimd een miljoenen claim in te dienen bij dat bedrijf.
Na dat ongeluk kreeg ik van hem die B&D zaagtafel met zaagblad.
Terwijl ik dacht dat ie mij wel aardig vond. Hij zal vast aan zijn eigen onkunde vergeleken hebben met mijn 'deskundigheid'. Mijn pa was niet zo'n klusser. Ik heb dat onding subiet weg geknikkerd. Gewoon bij het vuil, want op de vuilstort werd het gescheiden.
Ik heb hier in ons schuurtje een speciale wandcontactdoos. De doos heeft een schakelaar, die ervoor zorgt dat ik de spanning op de contactdoos aan of uit kan zetten. De schakelaar zet ik pas aan (rood) als ik bijvoorbeeld ga boren, slijpen of zagen. Als ik klaar ben, of tussentijds, gaat de knop om. Het opgerolde snoer met stekker is van een spatwaterdichte contactdoos aan de buitenkant van de muur. En ja, alles is geaard. Veiligheid voor alles.