dinsdag 9 oktober 2018

Lupo op nieuwe poten

een oud en een nieuw stel
Vanmiddag ontving ik de nieuwe onderdelen voor de VW Lupo. Aan beide kanten moesten zowel de dempers als veren vervangen worden. Volgens de instructievideootjes van de leverancier, valt het vervangen erg mee. Ik ben blij dat ik het werk in de loods kan doen, al heb ik geen brug beschikbaar. Maar de thee maakte veel goed.
Het hele verhaal begon met een gebroken veer. De bijbehorende demper had daarom flinke klappen gekregen. We besloten aan beide kanten de Lupo te voorzien van en nieuwe veren en nieuwe schokdempers.
Conform de Autodoc-video heb ik zowel de demper als de veer gedemonteerd. Van de schokdemper moest ik de onderste bout doorslijpen. Vanwege de roest zat ie muurvast. Zelfs de luchtsleutel hapte naar lucht.
De demper kreeg ik vrij gemakkelijk uit de steun. Een kwestie van de carroserie wat opkrikken en de achteras wat laten zakken. Veel werk betrof het losmaken van de bovenkant. In een zeer kleine ruimte moest een borgmoer gelost worden. Leuk werkje voor Sonja, terwijl ik onder haar verder sleutelde. Links bleek de veer gebroken. Die kreeg ik er vrij gemakkelijk uit.
De demper kon na het verwijderen van de borgmoer ook gemakkelijk verwijderd worden. Omdat de nieuwe demper aan de oogkant net iets te breed was, heb ik aan beide zijden iets van de bus in het oog moeten wegslijpen. Dat kon omdat de bus aan beide kanten wat uitstak.
Het monteren van de nieuwe veer verliep wat lastiger, maar toch ook weer snel. Een kwestie van wat spelen met de beide krikken; de as wat lager, de carrosserie wat hoger enz. Intussen was mijn hulpje op haar fiets gesprongen om twee nieuwe bouten te kopen, om de dempers vast te zetten. Ze was op tijd terug, zodat het werk weinig stagneerde.
De andere kant verliep nog vlotter, want daar kreeg ik de bout van de demper wel los. Het meeste werk was nog het vastdraaien van de borgmoer aan de bovenkant in de kofferbak. Dat moest met twee sleutels gebeuren. Een om de veerpoot te borgen en een om de moer erop te draaien. Ik kon slechts zeer korte slagen maken op dat lange stuk draad. Wat een gepriegel!
Inclusief de theepauze duurde de klus nog geen drie uur. De Lupo kan weer veren en dempen. En dat voor krap 117 euro.  En ik ben weer een ervaring rijker. Ik zag trouwens ook, dat een stukje roestbestrijding ook geen kwaad kan.