een oud en een nieuw stel |
Het hele verhaal begon met een gebroken veer. De bijbehorende demper had daarom flinke klappen gekregen. We besloten aan beide kanten de Lupo te voorzien van en nieuwe veren en nieuwe schokdempers.
Conform de Autodoc-video heb ik zowel de demper als de veer gedemonteerd. Van de schokdemper moest ik de onderste bout doorslijpen. Vanwege de roest zat ie muurvast. Zelfs de luchtsleutel hapte naar lucht.

De demper kon na het verwijderen van de borgmoer ook gemakkelijk verwijderd worden. Omdat de nieuwe demper aan de oogkant net iets te breed was, heb ik aan beide zijden iets van de bus in het oog moeten wegslijpen. Dat kon omdat de bus aan beide kanten wat uitstak.
Het monteren van de nieuwe veer verliep wat lastiger, maar toch ook weer snel. Een kwestie van wat spelen met de beide krikken; de as wat lager, de carrosserie wat hoger enz. Intussen was mijn hulpje op haar fiets gesprongen om twee nieuwe bouten te kopen, om de dempers vast te zetten. Ze was op tijd terug, zodat het werk weinig stagneerde.
Inclusief de theepauze duurde de klus nog geen drie uur. De Lupo kan weer veren en dempen. En dat voor krap 117 euro. En ik ben weer een ervaring rijker. Ik zag trouwens ook, dat een stukje roestbestrijding ook geen kwaad kan.