zondag 25 februari 2018

Van alle markten thuis

Vanmorgen heb ik via dit blog een Rus de weg naar de bunker in Leiderdorp uitgelegd. Hij heeft hem inmiddels bezocht en was erg dankbaar en enthousiast. Da's tenminste weer iets leuks. Even wat anders.
Ik heb het al vaker gezegd : ik moet tegenwoordig overal wat verstand van hebben, anders word ik bedonderd. Het is tegenwoordig helaas niet anders. Ooit zei een garagehouder tegen mij naar aanleiding van een afspraak voor wat onderhoud : "Dat is een dure grap." Meneer wist niet dat ik een soortgelijke klus al een aantal keren eerder zelf gedaan had bij onze vorige auto's. Dus ik zei droogjes : "Het is nog geen uurtje werk, maar ik heb dit keer geen zin om het zelf te doen." Aan zijn gezichtsuitdrukking zag ik dat hij dacht : "Shit, meneer heeft er verstand van!" En dus kwam de rekening overeen met mijn verwachting. Het materiaal ging toen meestal over de kop en het uurtarief was toen rond de 35 gulden.
Vorige week beklaagde iemand zich over de hoge rekening van een garage voor een kleine beurt (nieuwe olie en filter en wat controlepunten) en een apk : 560 euro! Na twee keer telefonisch klagen ging er uiteindelijk 150 euro af. Na het eerste gesprek 100 en na het tweede 50 euro. Nou, dan weet ik weer genoeg van zo'n garagebedrijf. De klant was in dit geval een leek. Dat kan, maar er is toch zeker het internet? Daar kan je veel kostenprognoses vinden per automerk. Ik zoek zelf de onderdelen op en soms koop ik ze ook zelf. Samen met het uurtarief van de garage (sommige hanteren 75 euro of meer!), maak ik een schatting van de kosten.
Er zijn garagebedrijven die het uurtarief verhogen als ik met zelf gekochte onderdelen kom. Ergens is dat logisch, want normaliter verdienen ook zij aan die onderdelen. We hebben al langere tijd auto's in het bezit gehad en onderhoud laten plegen. Ik heb zodoende een aardig beeld van de kosten gekregen. Ik vraag vooraf een offerte aan. Men mag alleen afwijken van de opdracht als ik daar toestemming voor gegeven heb.
Als een grote beurt gecombineerd wordt met een apk, dan kost de apk meestal aanzienlijk minder. Soms is ie zelfs gratis, omdat in feite bij een grote beurt dezelfde punten gecontroleerd worden als bij een keuring voor de apk. Voor een kleine beurt met apk betaal ik voor deze bus iets meer dan 120 euro. Dan koop ik niet zelf de olie en/of filter. Een oliewissel (inclusief nieuw filter) met apk kost rond de 100 euro. Enkel een olie en oliefilter wisselen zou ik ook zelf kunnen doen. Net als het vervangen van de gloeibougies en het luchtfilter. Zo zijn er meer onderhoudskwesties die ik zelf kan doen. Als ik er zin in heb. Haha!
Elk uur scheelt mij dan weer zo'n 55 á 60 euro aan kosten. En ja, ik breng de afgewerkte olie en ander afval keurig naar het afvalstation. Gratis. Als ik op de fiets ga.
Soms ga ik na een klus bij een garage langs. Een keer met de vraag : "Hij heeft een beurt gekregen, maar de ontsteking staat volgens mij niet goed afgesteld. Kan die even gecontroleerd worden?"
De monteur deed het zelfs helemaal gratis, dus dat was een fooi waard. Wat hij niet wist was, dat ik zelf de beurt had gegeven. Ik had echter nog geen stroboscooplamp om de nieuwe ontsteking op tijd te zetten. Die lamp kwam er later dus alsnog.
Elke leek zou zich vooraf wat moeten inlezen, alvorens een opdracht te geven. Het internet bevat heel veel informatie. Als je dan toch de hele dag met die smartphone bezig bent, doe dan ook eens iets zinvols. Het kan je veel geld schelen en evenveel geklaag achteraf voorkomen.