Sprekend over de Renault Nevada, ik heb ook een keer de distributieriem moeten laten vervangen. Volgens de kilometerstand (236.000) was dat noodzakelijk. De klus werd bij de servicegarage, waar wij de Renault gekocht hadden, uitgevoerd. Een maand later gingen we naar Denemarken op vakantie. Onderweg maakte de motor soms wat vreemde piepende geluiden. We zijn zonder problemen op de plaats van bestemming aangekomen en hebben ook in Denemarken zonder problemen rondgereden. Maar de bijgeluiden namen wel toe, al was het nogal verschillend. Na drie weken Denemarken weer terug naar huis. Ook zonder problemen, maar wel met bijgeluiden.
De eerstvolgende werkdag ben ik naar de garage teruggegaan. De receptioniste keek naar de gegevens van de auto en zei op verbaasde toon : "Hè, hier staat dat men enkel de riem vervangen heeft. Heeft u dat zo gevraagd?" Ik zei dat ik dat niet expliciet gevraagd had, omdat ik weet dat normaal gesproken ook de spanrollen en eventueel de waterpomp vervangen moesten worden.
Wat bleek? Tot voor kort kon de klant kiezen tussen een algehele vervanging (riem en spanrollen) of een gedeeltelijke (alleen de riem). Die keus was ontstaan op verzoek van een aantal klanten, dat blijkbaar een smalle beurs had. Men heeft een paar weken voordat ik de Renault aanmeldde intern besloten, voortaan alleen een complete vervanging aan te bieden. Blijkbaar was men dat in de werkplaats vergeten. De Renault werd alsnog geheel kosteloos voorzien van (weer) een nieuwe distributieriem mèt nieuwe spanrollen en dat alles onder garantie.
Je begrijpt dat het een verademing was om zo'n eerlijk garagebedrijf te treffen.