donderdag 22 februari 2018

Soms zit het tegen


Vanmorgen ben ik op de fiets gesprongen richting de loods. Daar aangekomen was het stil. Ik ben na aankomst weer eens een oude cv ketel gaan slopen. Het betrof een zogenaamde combiketel met een warmwaterspiraal. In het begin vlotte het demonteren flink. Maar daarna werd ik een aantal keren onderbroken door bezoek van leveranciers. Meestal hebben de bezorgers haast, maar dit keer was er ook een leuke onderbreking. De joviale chauffeur vroeg mij lachend : "Je hebt toch zeker wel een bakkie koffie voor mij?" Ik antwoordde met : "Natuurlijk!" want ik was zelf ook wel toe aan een bakkie. Het was inmiddels bijna elf uur. Terwijl hij de goederen uitlaadde, zette ik de koffie.
De chauffeur was niet zozeer aan tijd gebonden. Hij was vanmorgen om 7 uur gaan rijden en dit was zijn eerste pauze.
bijna klaar
We hebben wat over het weer gesproken (hij begon erover, niet ik). Hij vertelde, dat er een vorstperiode verwacht werd. Ik heb daar geen last van, want ik hoef niet meer te werken. Ik vroeg hem of het alsmaar lastiger werd om met een vrachtwagen ergens te kunnen bezorgen. Hij vertelde over de ongemakken in met name grote steden en dat veel gemeenten bij de aanleg of aanpassing van wegen geen rekening houden met de vrachtwagen als voertuig. Hij verwacht dat binnenkort de vrachtwagen buiten de bebouwde kom zal moeten gaan laden en/of lossen. Na de koffie vertrok hij weer en hervatte ik de demontage. Na de hervatting zat het werk wat tegen. Dit keer kreeg ik een aantal koppeling met geen mogelijkheid los. Dat is vaak het geval indien er twee verschillende soorten metaal met elkaar verbonden zijn. Zoals een messing koppeling op een gietijzeren draad geschroefd. In sommige gevallen brengt de ijzerzaag of slijptol een oplossing. Maar niet altijd. Zoals dit keer. Sommige plekken zijn nauwelijks bereikbaar. Toen het 12 uur was, besloot ik aan mijn geklooi een eind te maken en de boel maar op te ruimen. De ketel was niet helemaal gedemonteerd. De aluminium warmtewisselaar moet er nog uit, maar dan is de klus geklaard. Volgende keer weer een ochtend.