woensdag 14 februari 2018

In ambtelijke stijl

zonder fietspad kan het zo
In het regionale blaadje las ik een artikel over de aanleg van een fietspad aan de Visvijverweg. Die weg ken ik vrij goed, vanwege de ritjes zowel op de motor als op de fiets. Die weg is vrij smal terwijl daar geregeld vrachtwagens en trekkers met aanhangers rijden. Jammer, want langs die weg bevindt zich ook een aantal recreatieve locaties. De omgeving daar is overigens ook aantrekkelijk. Maar daar fietsen is geen pretje.
Er is een aantal partijen, dat graag een fietspad aangelegd wil. Ze hebben daarvoor verschillende argumenten. Om degene die om veiligheidsredenen een fietspad wil de mond te snoeren, heeft de betrokken ambtenaar de verkeersdrukte aldaar gemeten. Het aantal fietsers viel heel erg mee, aldus de meting. Wat niet verteld werd, is dat de meting in de maand november in barre weersomstandigheden is gedaan. Erg flauw, om niet te zeggen 'wat een kolere streek van die betrokken ambtenaren!' Dat soort ambtelijke rotstreken kennen we inmiddels wel. Ook in Lelykstad haalden ambtenaren die streken uit. Klachten over verkeersoverlast tijdens de spits werden van tafel geveegd met metingen die 's nachts gedaan zijn. Aantal vrije parkeerplaatsen werd geteld als velen naar werk zijn en toen er een huis aan huis enquête werd gehouden naar klachten en/of verbeteringen in de wijk door de wijkvertegenwoordigers, deed de ambtenaar alsof ie er niet bij hoorde. Hij ging op afstand staan, om op die manier later te kunnen zeggen niets gehoord te hebben. Misselijke praktijken dus.
D66 fiets
Hoe dan ook uiteindelijk komt dat fietspad er toch, omdat een politieke partij wees op de natuur. Dus niet omdat bewoners en andere belanghebbenden dat graag zouden willen en omwille van de veiligheid van de fietsende recreanten, maar omdat Groen Links dat wil. Mevrouw Hillebregt (D66) laat overigens blijken daar nooit te fietsen, want volgens haar is de Visvijverweg veilig. Zou ze wel weten waar die weg ligt?
De recreanten zelf zijn niet gehoord. Tenminste, ons is niets gevraagd. Andere fietsende en/of partijen met enig belang wel? En hoe zit het met de fietsroutes die men hier zo graag wil om recreanten te lokken? Daar zijn toch fietspaden voor nodig? Kortom, ik vind het onderzoek en de argumentatie van de gemeente halfbakken en kortzichtig. Haast amateuristisch. Alsof een fietspad enkel voor Groen Links of een paar ambtenaren zou zijn. Maar je weet, ik heb last van beroepsdeformatie, opgedaan in het bedrijfsleven. Daar moest ik echt niet met zo'n manier van onderzoeken aan komen kakken.