maandag 5 februari 2018

Alles kost geld

'Voor niets gaat de zon op', zei mijn moeder soms. Of wel : Alles kost geld, behalve datgene wat van de zon komt. Volgens mij is die spreuk taalkundig niet in orde. De zon gaat gratis op en zeker niet voor niets. Maar goed, een kniesoor zoals ik die daarop let.
Toen ik vorige week weer eens bij de tandarts op bezoek moest, heb ik daarna nog even een paar boodschappen gedaan. In de super zag ik een briefje hangen. Ik kon volgens de tekst iemand leven redden voor slechts 35 euro. Omdat ik nu eenmaal vaak zakelijk ingesteld ben en last heb van diverse vormen van beroepsdeformatie, vroeg ik me direct af : hoe groot is de kans dat ik iemand tref, die ik zou moeten redden van de dood? Of wel : wanneer verdien ik dat geld terug? Stel dat zoiets nooit gebeurt, dan ben ik mooi mijn geld kwijt."  En als ik na zo'n cursus iemand het leven redt, krijg ik dan die 35 euro weer terug? Gek dat ik dat dacht, maar het was niet anders. Volgens mij is zo'n certificaat slechts één jaar geldig. Daarna mag ik niet meer iemand met zo'n AED helpen, omdat ik geen geldige papieren heb. Huh? Ik weet niet of het slachtoffer  of omstanders mij naar zo'n certificaat zullen vragen. Misschien wil het slachtoffer alleen maar gered worden en maakt het hem niet uit door wie en hoe. Of zou ie dan een plaatje dragen waarop dat staat vermeld? Sorry hoor, maar soms weet ik gewoon niet meer wat ik wel of niet mag. Vlug doorlopen lijkt me dan het beste, anders krijg ik van de spanningen zelf een hartstilstand.
Toen ik na het lezen richting de auto wandelde, dacht ik nog even : "Van zo'n cursus wordt in elk geval iemand beter."