vrijdag 16 februari 2018

Een spoiler geplaatst

Gistermiddag ben ik op het dak van de camper gekropen. Doel van deze beklimming was het plaatsen van een spoiler voor het 40x40 dakluik. Daar ben ik ruim twee uur mee zoet geweest. Het dak is niet vlak en ik moest vooraf eerst uitvinden waar de dakspanten zich bevonden. Ik heb daarna een plaat hout op het dak gelegd, dusdanig dat twee zijden op een spant rustten. Op die plaat kon ik zitten om de klus te klaren.
Het was even uitkienen waar en hoe ik de spoiler zou gaan bevestigen. Hij is bedoeld voor dakluiken van een bepaald merk en was het goedkoopst. Ons luik is van een mij onbekend merk, maar ach technisch is alles mogelijk. Zoals gezegd is het dak niet vlak. Ik heb de spoiler op een hoger deel geplaatst. Het dakluik zelf is ook zo hoog gemonteerd. Om de spoiler mooi voor het luik te krijgen moest ik wat van de uiteinden afzagen, zodat het luik volledig sloot. Ik heb hem op het dak geschroefd waarbij ik elastisch blijvende kit gebruikt heb om de boel waterdicht te houden. Die kit heb ik ook ingezet bij de afwerking aan de voorzijde. De naad tussen het dak en de spoiler kan nu ook geen rijwindgeluiden produceren. Er kan weer een klusje van de lijst geschrapt worden.