vrijdag 23 februari 2018

Een steuntje op het dashboard

Vanmiddag heb ik een klein klusje (dubbelop) geklaard. Ik heb een telefoonhoudertje op het dashboard van een auto gemonteerd. Daarvoor moest ik wel eerst een deel van het dashboard demonteren. Het was het deel waar o.a. de boordradio zich in bevindt. Dat muziekapparaat kon ik echter zo uit het dashboard trekken. Ik heb daarna de bedrading losgemaakt en ook de antennekabel. Vervolgens zag ik drie schroeven zitten. Ik kende de auto niet, dus schroeven maar. De kans was klein dat de voorwielen er vanaf zouden vallen, toch? Haha!
Toen ik de drie schroeven had losgedraaid, kon ik inderdaad dat stukje dashboard verwijderen. In de ruimte erachter zag ik een bosje zwart draad liggen met aan het ene eind een stekkertje en aan het andere een microfoontje. Oeps? Russen in de buurt?! Haha! Zo te zien was het van een telefoon geweest of een handsfree set uit de vorige eeuw.
Dus die wirwar aan draden heb ik maar verwijderd. Ik moest eerst een montagesteun monteren. Dat was een kwestie van aan de onderkant in het ventilatierooster steken en aan de bovenkant een metalen lipje om de rand van het stuk dashboard vouwen. Klaar! Vervolgens heb ik de boel weer in elkaar gezet en vastgeschroefd. De kabels met stekkers weer in de radio gestoken en toen de hele mikmak weer op z'n plaats geschoven.
Tot slot heb ik de telefoonhouder op de montagesteun geschroefd. Op zich een mooie oplossing zonder gaten te hoeven maken in de bekleding van het dashboard. Mevrouw is er blij mee. Ze gebruikt haar telefoon in de auto als routeplanner. Vandaar.