Zelfs als zou de dieselmotor superschoon zijn, hij mag er gewoon niet in omdat ie oud is. Dus het vervangen van de oude dieselmotor door een jongere heeft hoe vreemd het ook mag klinken, geen enkel zin. Tenzij je bereid bent om een dagkaart te kopen. Huh? Een dagkaart? Ja, dan schijnt het milieu het goed te vinden dat je met een oude diesel de stad in mag. Nee, er komt geen extra filter of iets dergelijks op de uitlaat. Alleen misschien een stickertje op de voorruit. Daarmee is het milieu erg geholpen.
Het feit dat nota ben een havenstad (grote schepen met dieselmotoren!) als Rotterdam de oude diesels weert geeft aan hoe schrijnend belachelijk die maatregel is. De petrochemische Botlek industrie, de scheepvaart en de aan- en afvoer van containers door vrachtwagens is geen probleem, maar die oude diesel wel. Schiphol wel (krijgt nog meer grotere vliegtuigen als Lelystad doorgaat), maar geen diesels in Amsterdam. Ongeloofwaardig dus.
In en rond grote steden hangt veel fijnstof van auto's, vliegverkeer en industrie. De overschrijding van de toegestane hoeveelheid is dermate groot, dat men bij wijze van het tonen van de goede wil de oude diesels maar gaat verbieden. Een kwart druppel op een gloeiende plaat. De industrie en het vliegverkeer laat men nog buiten beschouwing. Aan de andere kant gaat de overheid meer asfalt aanleggen. Dat klinkt nogal strijdig. Uiteindelijk gaat het niet zo zeer om het milieu, maar om het geld. De macht van de automobielindustrie en andere industrieën is erg groot. Je denkt toch niet dat VW zomaar aan het sjoemelen was? En waarom worden oude schone diesels niet toegelaten? Er zijn mensen die speciale roetfilters hebben laten monteren of het motorblok hebben laten vervangen voor een jonger exemplaar. Maar dat mag niet baten. Nee, het gaat niet om het milieu; er is geld mee gemoeid. Veel geld.
Dit soort maatregelen zijn vooral ook bedoeld om de overstap naar elektrische auto's af te dwingen. Men streeft ernaar dat consumenten om de vijf jaar een nieuwe auto moeten kopen. Niet vanwege het milieu, want de fabricage en straks de sloop van al die auto's gaat ook ten koste van ons milieu. Maar vanwege het geld. Veel geld.
Voor de oude diesels ziet de toekomst er niet bepaald rooskleurig uit. Maar voorlopig blijven wij genieten met onze oude doch schone diesel.