maandag 12 februari 2024

Mijn cholesterol

het mag, met mate
Toen ik geconfronteerd werd met een in de ogen van een hypotheekverstrekker te hoog LDL cholesterol gehalte in mijn bloed, kreeg ik van mijn toenmalige huisarts tekst en uitleg. En ik kreeg een dieet opgelegd. Dat speelde zich af begin jaren 90, toen eieren en spek in de ban gedaan werden.
Het kwam erop neer, dat mijn dieet tot gevolg had dat mijn cholesterol steeg. 😂 Dat was voor mij al een vreemd teken aan de wand. Volgens mijn huisarts maakte mijn lichaam het cholesterol zelf aan, omdat het blijkbaar nodig is. Hij legde uit dat met name mijn grijze massa (niet mijn haren, want die waren nog pikzwart) cholesterol nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
Nu, zo'n 30 jaar later, hoor en lees ik nog steeds hetzelfde. Neurologen hebben weinig op met de anti-cholesterol acties. Ik moet juist wel eieren, vet enz. eten. Uiteraard met mate. Zeker wanneer men ouder wordt, is cholesterol hard nodig. Om de hersenen goed te kunnen laten functioneren.
De afgelopen 10 jaar heb ik de cholesterol pillen geleidelijk afgebouwd. Dat deed ik in combinatie met periodiek bloedonderzoek. Gedurende de afbouw, bleef mijn LDL op hetzelfde niveau. Ik vond het wel vreemd en jammer, dat ik zelf herhaaldelijk het voortouw moest nemen door expliciet te vragen naar de resultaten van het bloedonderzoek en om minder medicatie te ontvangen.
Let wel, dit betreft mijn persoonlijke situatie en ik ben geen neuroloog of huisarts, maar een AOW'er die graag klust.