Het begon al in de 5e klas van de lagere school. In het tweede halfjaar. Toen werd er al wat onderscheid gemaakt tussen kinderen op basis van hun leervermogen. In de zesde klas was er zodoende sprake van een aantal groepen. De beste leerlingen kwamen in de groep voor het hoger onderwijs. Zij zaten in de rij links van de onderwijzer, direct om de hoek van de deur. Dan volgde de rij(en) voor de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (Ulo) zouden gaan. En als laatste rij(en) waren de leerlingen die naar de LTS of de Huishoudschool zouden doorstromen.
Er is veel veranderd. Er is minder kennis en de maatschappelijke rollen zijn veranderd. Veel vrouwen zijn gaan werken en veel mannen zijn meer betrokken geraakt bij de zorg en opvoeding van de kinderen en het huishouden. Echter, zonder enige kennis van zaken. Veel mensen weten amper hoe een huis enigszins schoon gehouden moet worden. Al was het maar vanwege de hygiëne. Velen kunnen niet eens koken. En wat de zorg en opvoeding van de kinderen betreft, die laat ook vaak te wensen over.
Het zou goed zijn wanneer men een mix van LTS en Huishoudschool zou maken en iedereen daar een halfjaar naar toe sturen. Iedereen, want iedereen moet het huishouden kunnen doen, een lamp kunnen verwisselen, een band kunnen plakken en/of een fotolijstje kunnen ophangen.
Als ik de dames met hun opgeplakte wimpers, dik gespoten lippen en zeer lange kunstnagels van achter hun plastic tanden hoor praten over de manloze wereld, dan lig ik in een deuk.