dinsdag 13 februari 2024

TL balk met kap

We wonen hier al zo'n 10 jaar. En al die tijd moet ik voorzichtig doen, als ik in het schuurtje de huishoudtrap pak of terugleg. De poten rusten op een schap, terwijl de bovenkant aan een haak hangt. Aan die balk is ook de tl balk bevestigd is. Ik moest extra goed opletten, want die oude TL balk had geen beschermkap. De TL buis hing dus open en bloot.
In de loods zijn de TL balken op 1 na verwijderd. De laatste, een dubbele, zit wat verstopt achter een stelling. Ik heb er een aantal, waaronder dubbele, weggegeven. Die TL verlichting heeft wel een beschermkap (foto links). Dus kwam na zo'n 10 jaar eindelijk het moment om het oude naakte geval in het schuurtje te gaan vervangen door een moderne aangeklede buis.
Dat was zo gebeurd, ook al is de 'nieuwe' een stukje langer. Ik geef toe, dat ik niet de hoofdschakelaar uitgezet heb. Het is hier namelijk zo, dat een groot deel van het huisje ook op dezelfde groep
aangesloten is. Raar, maar waar. Ik had geen zin om alle apparatuur weer te moeten instellen.
Toen ik een keer zelf een elektriciteitskabel naar een schuur trok, heb ik in de meterkast een aparte groep geïnstalleerd. Compleet met aardlekschakelaar.
Wat dat betreft is het bij mij net als met het drinkwater. Ik heb liever stopkranen voor elk vertrek. Een lekkage in de badkamer, keuken, het toilet of buiten betekende dus niet, dat de hoofdkraan dicht moest. Ik draaide het betreffende stopkraantje dicht.
Zo zie ik het met elektriciteit ook het liefst; gescheiden. Het is allemaal goed gegaan. Ik gebuikte een spanningsmeter voor de zekerheid. Dus in dit geval geen raadsel in de geest van : het is zwart en het ligt op de grond. (Oplossing : Wimmie die dacht dat ie verstand had van elektriciteit) 😅 Natuurlijk blijft het oppassen geblazen als ik de huishoudtrap gebruik. Maar de verlichting kan nu wel tegen een stootje.