dinsdag 21 februari 2023

Vapen

Tijdens het opruimen van het zwerfvuil, kan ik ook zien waar de jongere generaties mee bezig zijn. Afgezien van het snacken en drinken en doosjes van sigaretten, vind ik ook afval van mensen die vapen. Toen ik de eerste keer iets over het aangetroffen afval wilde weten, kwam ik op een website terecht die als eerste vroeg of ik ouder dan 18 ben. Geestelijk of lichamelijk maakte niet uit.  Ik hoefde enkel een button met Ja of Nee aan te klikken. Als ik Nee klik, dan kom ik op een site van NIX18 die beweert dat je tot je 18e beter geen alcohol of rookwaren kunt gebruiken. Da's slecht voor je gezondheid. Vanaf en na je 18e jaar schijnt het geen issue te zijn.
Is vapen slecht voor je? Bij deze de mening van het Radboud UMC :

"Ja. Het inademen bij vapen  kan leiden tot irritatie en schade aan de luchtwegen, hartkloppingen en  een verhoogde kans op kanker. Mensen die vapen lopen het risico op een nieuwe longziekte: EVALI. Dat staat voor ‘E-cigarette or Vaping use-Associated Lung Injury’, ofwel longziekte veroorzaakt door E-sigaret of vapen. Deze longziekte kenmerkt zich door hoesten, kortademigheid, pijn op de borst, misselijkheid, braken of diarree en koorts en kan uiteindelijk resulteren in serieuze longschade. Dit kan komen door de vaak  hogere concentraties nicotine in de E-sigaret dan in de gewone sigaret. Van een paar keer vapen kun je niet ziek worden. Maar je kunt er wel verslaafd aan raken."