woensdag 15 februari 2023

Niets voor Giro 555

Vooropgesteld : het is een trieste zaak, de gevolgen van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Toch zal ik er geen cent voor opzij leggen. Al was het maar omdat Giro 555 zich ermee bezighoudt. Die organisatie is in mijn beleving erg selectief bezig. Wat ook meespeelt is het vreemde verschijnsel, dat westerse landen Syrië bombarderen en met raketten beschieten. Hierbij vallen ook veel burgerslachtoffers. Over die slachtoffers wordt in het westen gezwegen. In andere landen zijn honderdduizenden slachtoffers gevallen, maar ook daar geen belangstelling van het Westen.
Gisteren zei iemand mij : "Maar jullie hebben nog een dak boven het hoofd en eten en drinken." Tja, in ons land zijn er ook erg veel hulpbehoevenden. Daar geef ik wel geld aan weg. Trouwens, ik ben benieuwd naar wat die daklozen hier van al die hulp aan Turkije en Syrië zullen vinden. Nederland kent inmiddels ruim een miljoen armen, waaronder 250.000 kinderen. Giro 555 weet dat blijkbaar niet. Officiële cijfers maken melding van 'slechts' een half miljoen. De niet-zichtbare armoede is bijna net zo groot als de geregistreerde. Maar wat niet weet, wat niet deert.
In het algemeen mis ik na grote wervingsshows een show, waarin men laat zien wat er met het ontvangen geld gedaan is.