zondag 12 februari 2023

Stamppot Witte kool

Omdat er een vrij groot restant van een witte kool in de groentelade van de koelkast lag, besloot ik gisteren een stamppot te maken.
Als eerste heb ik de kool in heel dunne reepjes gesneden. De dikke stukken, zoals de stronk en van sommige bladeren heb ik verwijderd. Daarna heb ik natuurlijk wat spekblokjes in een wok uitgebakken. De spekjes heb ik uit de wok geschept en op een bordje gedaan. Vervolgens heb ik een fijn gesnipperde ui met wat knoflook in de wok wat aangebakken en toen de kool toegevoegd. Intussen stonden de aardappelen al te koken. Zonder zout, maar met een Maggie blokje voor de smaak. De kool heb ik in de wok beetgaar gemaakt. Van de aardappelen heb ik een puree gemaakt met nootmuskaat, wat melk en boter. Daarna heb ik de spekkies en de kool met uit er doorheen geroerd. Voor de kleur had ik er een geraspte wortel doorheen willen doen. Maar die had ik niet. Er zou ook wat veldsla (vooraf in azijn geweekt) kunnen gebruiken. Dan oogt de stamppot wat fleuriger en geeft hem nog meer smaak. Maar ik ben dus met een restje bezig. De stamppot werd geserveerd met een zelf gedraaide gehaktbal met jus.
Ik heb genoeg voor twee dagen gemaakt. Dus dit keer geen Indische tafel tijdens het weekend, maar Hollandse (stamp)pot.