maandag 20 februari 2023

Topografie

Wat mij ook opvalt in de datingprogramma's is de zeer gebrekkige kennis van de topografie van ons landje. En dan heb ik het niet over dorpen of gehuchten, maar grote plaatsen en streken. Als naar de woonplaats van een tafelgenoot gevraagd wordt en het antwoord is uit het Westland of West-Friesland, dan zie ik bij de vragensteller een mimiek die overeenkomst met enorme vraagtekens boven het hoofd. Meestal is de verontschuldiging dan : "Ik ben niet zo goed in topografie."
Maar ook plaatsen als Zaandam, Oosterhout, Nieuwegein, Emmen en Drachten leiden tot vraagtekens. Het doet me denken aan een weddenschap die ik een keer voorstelde aan een van de kinderen. Hij wilde een autoshow in Essen (D) bezoeken. Ik opperde toen dat ik met de Opel Astra (diesel) daar eerder zou zijn dan hij met zijn speciale Honda Civic R. Vanwege mijn gelaatsuitdrukking en mijn overtuiging vroeg hij toch nieuwsgierig waarom ik dat dacht. Mijn antwoord was : "Omdat ik weet waar Essen in Duitsland ligt. Hahaha!" Toen werd gelijk maar even de landkaart erbij gehaald! In Belgiƫ bevindt zich namelijk ook een Essen, maar geen autoshow. Er was in die tijd net internet en nog geen Google.