donderdag 17 februari 2022

Eenvoudig en duidelijk

Voor het laden van de accu's via het zonnepaneel heb ik gekozen voor een eenvoudige oplossing : een snoer met een (sigaretten-) stekker. Het is een luxe stekker met een schakelaar erop.
Op het dashboard bevindt zich al een 12 volt contactdoos (inbouw versie), die direct verbonden is met de startaccu. Die doos gebruik ik nu om de capaciteit van de startaccu op peil te houden als de bus lang stilstaat.
doos bij de omvormer
Als ik de huishoudaccu wil bijladen, dan kan ik dat ook via een contactdoos doen. Een opbouw versie, die ik dicht bij de hh-accu ga monteren.
De oplossing maakt dat ik bewust moet kiezen tussen het laden van de start- of van de huishoudaccu. Het laden van de hh-accu kan ook onderweg gebeuren, want dan zorgt de dynamo ervoor, dat de startaccu vol blijft.
Ik had natuurlijk ook een heel fraai schakelpaneel kunnen gebruiken. Maar ik vind al die toeters en bellen maar niets. Gewoon een verlengsnoer dus.