Toen Fenna en ik gisteravond langs de bus liepen, rook Fenna blijkbaar de geur van de kat. Ze dook plots onder de bus, maar zag daar blijkbaar niets. Toch bleef ze onrustig staan snuffelen. De dakhaas zal wel weer op het motorblok hebben plaatsgenomen. Het regende namelijk.
Ergens las ik dat de kleppen van een dieselmotor jaarlijks gecontroleerd zouden moeten worden. Ze zouden gevoeliger zijn voor ontregeling dan de kleppen van een benzine motor. Van de laatste type motoren heb ik het stellen van de kleppen altijd zelf gedaan.
Ik heb ik mijn werkplaatshandboek daarover niets kunnen vinden. Maar dat boek is ook niet compleet. Ik weet dus niets over de klepspeling en of er sprake is van enkel stellen met een voelermaat en moeren of dat er plaatjes gebruikt moeten worden. Komende week zal ik eens bij een garage gaan informeren. Het liefst een, die gespecialiseerd is in dieselmotoren. Omdat ik zelf de gloeibougies, oliën en filters tijdig vervang en wat eenvoudig onderhoud doe aan de remmen, handrem, uitlaat enz., gaat het mij om het onderhoud dat overblijft. Zoals de wiellagers, besturing enz. en het motorblok zelf ,waaronder de v-snaren / riemen en in dit geval dus de kleppen.