dinsdag 22 februari 2022

Doorvoer vastzetten

Zodra het weer wat meezat (droog), heb ik de pvc bocht definitief vastgezet op de oude, bestaande dakdoorvoer. De oude doorvoer heeft veel weg van een kunststof bout met zowel van onderen als aan de bovenkant grote kunststof moeren. Het stuk 'draadeind' is hol. Hij staat loodrecht op het dak van de bus. Zowel boven als onder zitten afdichtringen. Dergelijke doorvoeren worden niet meer verkocht. Ik wilde hem niet vervangen door een moderne platte, vanwege de kans op lekkages. Never change a winning team situation.
De pvc bocht (40 mm) paste precies over de 8-kantige moer aan de buitenkant, op het dak. Ik heb de vorm van de moer met wat kit 'rond' gemaakt en toen de pvc bocht er overheen gedrukt. Om de bocht goed vast te zetten heb ik een gaatje (diameter van het te gebruiken schroefje) door de dikke rand van de pvc bocht geboord (rood op de foto) tot in de moer erachter. Daarna heb ik er een rvs plaatschroefje ingedraaid, zodat de bocht echt trek- en stootvast over de moer blijft zitten.