donderdag 27 januari 2022

Voorbereid

voorbereid
In de jaren 60 hebben mijn broer en ik ons af en toe afgevraagd, waarop we ons het beste zouden kunnen voorbereiden. Moeten we Russisch of Chinees gaan leren spreken en schrijven? Mijn broer had al wat Russisch geleerd. Hij beweerde toen les te krijgen van ene Ludmilla Ziepoesnetniet. Omdat hij het zo serieus bracht, was ik in eerste instantie nogal onder de indruk. Maar ja, hij was nog steeds mijn gekke broer.
Russisch leren, het heeft er decennia lang niet van hoeven komen. Maar nu is die oude vraag weer teruggekomen. Mijn broer is niet meer, dus kan ik hem niet naar Ludmilla vragen. Want dit keer staat Russisch bovenaan. Vanwege de oorlogsdreiging in Oost-Europa. De dreiging in de Zuid Chinese Zee is wat verder van mijn bed. Tenminste als ze niet zo snel reizen als het coronavirus. Het zal nog wel even duren, voordat ik hier tegen een Chinese militair "Ni hao!" zal zeggen. En dan maar hopen dat ie niet met "Peng!"zal reageren.