maandag 31 januari 2022

Glas verstraler repareren

Toen ik een keer een sterretje in de voorruit van de bus kreeg, heb ik hem zelf gerepareerd. Met zo'n setje van twee tientjes. En met succes, want de plek is onzichtbaar.
De barst in de verstraler is een ander verhaal. Ik ga de barst provisorisch dichten. Met lijm. Dan kan er voorlopig geen vocht meer in de behuizing komen. Ik heb de lamp gedemonteerd en de condens met een tissue en een eetstokje verwijderd. Daarna heb ik hem op de verwarming gelegd, zodat ie goed droogt en op temperatuur komt. De barst zit links onderaan in een hoekje van het glas (foto). Dus het zal de lichtbundel niet echt nadelig beïnvloeden. Als ie droog en goed warm is, leg ik een sliertje lijm over de barst. Ik probeer wat vacuüm te creëren via de opening aan achterkant, zodat er misschien ook wat lijm in de barst kan vloeien. En dan weer de boel goed laten drogen. Als het allemaal lukt, kan de lamp nog wel even mee. Ik ga intussen creatief aan de slag om een paar beschermkapjes te maken. Ik heb de lamp nu toch losliggen, zodat ik de maten weet en een goede oplossing voor de manier van bevestigen kan bedenken.