dinsdag 18 januari 2022

The First 48

Naar deze serie kijk ik graag. Het gaat me om de manier waarop de Amerikaanse recherche tewerk gaat, bij het opsporen van daders van misdrijven. Naar mate ik de serie volgde, kreeg ik steeds meer respect voor de rechercheurs. Niet alleen vanwege hun tomeloze inzet, maar vooral de manier waarop ze werken. Hoe goed zij situaties en mensen kunnen inschatten. Zelf let ik ook op de lichaamstaal van verdachten of getuigen die gehoord worden. Het valt mij op, dat veel verdachten zo'n beetje hangen in hun stoel of met hun hoofd op het bureau liggen. Desinteresse alom. Wat mij ook opvalt is de verhoudingsgewijs veel zwarte Amerikanen onder de daders en slachtoffers. Net alsof ik naar het programma Opsporing Verzocht zit te kijken. De officiële statistieken geven aan, dat de meeste Afro Amerikanen het slachtoffer zijn van rasgenoten. Andere statistieken vertellen, dat relatief erg weinig Afro Amerikanen door politiekogels omkomen. Het zijn twee keer meer blanken die door de politie gedood worden. Daarom begrijp ik dat BLM gedoe dus niet. Er zijn er veel die zich als gewone burgers gedragen en positieve ambities hebben. Voor hen alle respect.