zondag 30 januari 2022

Verbruik motorolie

Afgelopen week heb ik weer eens een 5 liter verpakking motorolie gekocht. Voor de bus. De voorraad was op. Per 5 liter is het goedkoper dan een flacon van 1 liter. Vandaar de grotere hoeveelheid. Het is sinds de aankoop in juli 2016 de tweede keer dat ik zo'n hoeveelheid koop.
Ik gebruik de olie om het carter bij te vullen als de peilstok dat aangeeft. In de bus staat een 1 liter flacon, dat ik uit de 5 liter kan bijvul. De grote kan blijft thuis in het schuurtje. Ik heb dus altijd een liter bijvul-olie in de bus.
Als de bus lange ritten gemaakt heeft, controleer ik het oliepeil. Vaak om niets, want het 2.5 blok verbruikt relatief weinig olie. Vaak gaat men uit van een gemiddeld verbruik van 1 liter olie per 5.000 km. 
Bij de aanschaf in 2016 was de km stand 159.500. Toen kocht ik de eerste 5 liter. Vandaag staat de teller op 195.100 km. De flacon in de bus was nog halfvol. Dus de bus heeft op 35.600 km 4,5 liter olie verbruikt. Zeg maar een liter olie per bijna 8.000 km. Da's toch netjes?