zondag 30 januari 2022

Folk muziek

Niet alle genres werden in de jaren 60 door de pop-tsunami weggespoeld. Al hadden de rock and roll sterren (zelfs Elvis) het erg moeilijk om zich te handhaven. Folk muziek bleef ook overeind. Eenvoudige muziek met een of paar gitaren en een bas. O.a. Kingston Trio, The Seekers, Woody Guthrie, New Christy Minstrels, Peter, Paul & Mary, Donovan, Joan Baez en vele anderen. Vooral solisten.
Ik vond en vind nog steeds de stem van zangeres Judith Durham van The Seekers erg mooi klinken. Misschien ook omdat ik haar teksten goed kon volgen. En dan de kwaliteit van haar stemgeluid. Zonder autotune! En natuurlijk het geluid van de 12 snaren gitaar, dat het geheel compleet maakt. Liedjes werden o.a. geschreven door Tom Springfield, broer van Dusty. Als ik dit soort nummers hoor voel ik me weer als toen : vrolijk, vrij en onbezorgd.