woensdag 12 januari 2022

De onderkant van de bus

Nu begint men steeds openlijker te spreken over de zinloosheid van de mondkapjes. Is dat vanwege het besef of vanwege commerciële redenen?
Vanmorgen kon ik eindelijk in de dhz garage terecht. Ik wilde al in november de onderkant van de bus inspecteren en zo nodig wat onderhoudswerk verrichten. Maar door allerlei omstandigheden ging het telkens niet door. Maar vandaag kon ie de brug op. Al met al ben ik een uur bezig geweest. Als eerste heb ik een rondgang gemaakt om de hele bodem, de vering, de handremkabel, de uitlaat enz. even te controleren. Daarna ben ik aan het werk gegaan.
Als eerste klusje heb ik twee rubbers van de uitlaat vervangen. Links en rechts van de eerste uitlaatdemper. Ze vertoonden scheurtjes. De oude verwijderen was een kwestie van doorknippen. Om de nieuwe te monteren was een trucje nodig. Ik heb een grote schroevendraaier gebruikt als hefboompje. Vooraf heb ik het ronde rubberen elastiek met wat WD40 ingesmeerd. Als glijmiddel. Dat werkte perfect. Ze zaten er zo om.
Daarna ben ik het werk van de Italiaanse roestduivel gaan verpesten. Met roestomvormer en tectyl. Het rek van het reservewiel was aardig bruin aan het worden. Ik heb het zo'n drie jaar geleden onder de bus vandaan gehaald en een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Geschuurd, in de antiroest gezet en twee maal gespoten. Dat zou je niet zeggen als je het Italiaans ijzer nu ziet.
Ik heb het rek dit keer geborsteld met een staalborstel en in de roestvreter gespoten. Voor het overige zag de onderkant er nog goed uit. Ik zag op het zwarte tectyl / coating geen bruine roestvlekken. Ik zag wel dat in de linker mistlamp condens tegen het glas zat. Dus die lamp moet er uit.
Niet alleen de (originele) mistlampen, ook de gewone lampunits voor en achter zijn/waren alles behalve waterdicht. Wellicht ook een Italiaans kwaaltje. Als laatste heb ik wat smeerwerk gedaan. De handremkabel en de kabels van de versnelling heb ik geolied. Na een uur was ik klaar met mijn klus. Ik ben blij dat het uiteindelijk toch nog gelukt is. Het is nu wachten op de nieuwe standenschakelaar van het ventilatiesysteem.