zaterdag 1 mei 2021

Huishoudelijk werk

Dat schuw ik niet. In het algemeen vind ik het ook geen typisch vrouwenwerk. Ik bedoel, vies maken doen we allebei. En daar komen de kat en de hond ook nog bij. En de kleinkinderen. Allemaal gewone veroorzakers van vuil. Meestal doe ik dat werk wanneer Sonja op pad is. Dan komt ze terug in een opgeruimd huisje. Tjakka!
Als het regenachtig weer is, zoals afgelopen dagen, dan kan je vooral Fenna's pootafdrukken op het lichtgekleurde laminaat zien. Ze heeft een vast pad van afdrukken, dat na de mat bij de achterdeur begint tot in de woonkamer. Daar splitst het pad zich links naar de mand en rechtdoor naar haar drinkbak. Ondanks het grondig drogen met haar handdoek van de vacht en de poten onder de overkapping, laat ze pootafdrukken achter. Toen ze nog jong was heb ik nog geprobeerd de teef aan het huishoudelijk werk te krijgen. Maar vanaf het moment dat ze wist dat ze haar plekje bij ons had verdiend, stopte ze ermee. Ik heb nog wat pogingen ondernomen, haar weer aan het werk te krijgen. Uiteindelijk heb ik de moed maar opgegeven. De Friezin is ontzettend eigenwijs. Nu Fenna in de rui is, komen
daar ook nog hondenharen bij. Ondanks het geregeld bezoek van kam en borstel aan haar vacht. Dus elke dag met de stofzuiger door het huisje rennen is wel nodig. Gelukkig komt Fenna enkel in de gang, de woonkamer en het halletje bij de voordeur. Dus dat scheelt. De rest is verboden gebied voor zowel hond als kat. Tom mag trouwens niet eens op de gang komen. Hij heeft een drang om dan naar boven te gaan. Een gewoonte uit zijn jeugd, toen ie nog in Zeewolde opgesloten zat in een slaapkamer. Heel soms mag ie van mij
uit therapeutische overweging even naar boven. Hij kan daar geen kwaad, want de zolderkamer is afgesloten. Zodra ik dan zijn naam roep : "Tom!" komt is als een haas naar beneden. Want Tom weet dat ie eigenlijk in overtreding is. Haha! Tom laat enkel haren achter. O ja en pootafdrukken op de anders witte vensterbank.
Na het stofzuigen dus de dweil over de vloer. En zie, de boel ziet er weer schoon (en voor ons beiden weer rustig) uit. Koffie!