vrijdag 21 mei 2021

Draadjes solderen

Tja, af en toe doe ik dat. Dit keer heb ik een vrij lang draad ingekort. Er zat aan het eind een kleine stekker. Zo een als voor de smartphone. Ik heb het kabeltje gewoon doorgeknipt, tsjakka! Ik zag slechts twee draadjes. Zeer dunne draadjes. Een rood en een blauw. Daarna heb ik er een flink stuk af geknipt. Als ik het deel met het stekkertje weer op het andere deel soldeer, dan heb ik een mooi kort kabeltje. Het is de kabel van een acculader op 12 volt. Dat dingetje spuwt 5 volt uit met 1,2 Amp.
Het solderen verliep vlot. Eerste de vier uiteinden gestript, met soldeervet behandeld en vervolgens vertint. Toen eerst de krimpkousjes over de draden geschoven. Een voor de rode, een voor de blauwe en een grotere voor over beiden. Daarna de blauwe op elkaar en even met de soldeerbout aangetikt. Ze smolten ineen als het een huwelijk betrof. Daarna de rode. Toen de krimpkousjes erover geschoven en verhit en tenslotte de grotere kous over beide heen en laten krimpen. Klaar! En de lader doet het ook nog. Zonder overtollig bos draad. Netjes dus.