Zo noemden we dat in de IT. Het betrof het aanbrengen van een code in bijvoorbeeld een klanten- of artikelbestand, om op basis van iets onderscheid te kunnen maken. Vaak gebeurde dat wanneer er iets bijzonders aan de hand was. Ik moet daaraan denken als ik weer zo'n triest bericht over de Toeslagenaffaire lees.
Bij al die slachtoffers zou natuurlijk gelijk zo'n piefje aangebracht moeten worden. Bijvoorbeeld met de letter B van Belazerd of D van geDiscrimineerd of een V van Vals beschuldigd. Of wat dan ook.
Zo'n operatie zal hooguit een maand in beslag nemen. Maar bij de Belastingdienst zijn ze niet zo snel en efficiënt om over deskundigheid op het gebied van IT maar te zwijgen.
Het is net als in het geval van de aardbevingen in Groningen : eerst vergoeden, daarna kan je de rest van de tijd vergaderen en de kwesties van aansprakelijkheid en administratieve rompslomp afhandelen. Voor zover de klant centraal staat en niet je eigen hachje. Ze moeten zich doodschamen in Den Haag en Apeldoorn.