vrijdag 14 mei 2021

Discussies en geloofwaardigheid

Inmiddels ben is de 70 jaar al gepasseerd. Ik ben daar dankbaar voor, mede omdat ik veel ontwikkelingen heb mogen meemaken. Er is erg veel veranderd. Maar helaas weinig ten goede, vind ik. Veel ontwikkelingen vind ik bedreigend, zo niet gevaarlijk.

Ik weet nog dat we op school in de jaren 60 discussieerden. Dat deden wij om kennis uit te wisselen en daarvan te leren. Helaas veranderde het doel in een discussie winnen. Dat vond ik al jammer. Maar wat ik nu ik meemaak gaat een flinke stap verder. Er is geen sprake meer van discussie. Er is geen ruimte meer voor een andere, afwijkende mening. Wat een hoge piet zegt is zo. Klaar! Dus kan in ons landje een omhoog gevallen schoolmeester met steun van de media zomaar virologen en andere deskundigen de mond snoeren. De geloofwaardigheid is ten dode opgeschreven. De dictatuur groeit. Vandaar dat veel van dit soort omhooggevallen figuren liever met tieners als Greta praten, dan met gedegen opgeleide mensen met kennis en kunde. Want in het laatste geval vallen ze door de mand.