donderdag 14 november 2019

Lekker slim bezig

Onlangs zag ik hoe een jongeman zijn vrouw schietlessen gaf. Het begon eerst keurig met het uitleggen van de veiligheidsmaatregelen van het vuurwapen. Het was een jachtgeweer met telescoop. Na de theorie volgde de praktijk. De vrouw moest liggend op de grond een doel raken. Ze kreeg weer instructies van haar man. Ik vergeleek ze met die ik tijdens mijn militaire diensttijd kreeg. Wat ik miste in zijn instructies was dat ze de kolf van het geweer stevig in de schouder moest trekken. Dat deed ze dus niet. Het werd nog vreemder voor mij. De man waarschuwde de vrouw, dat bij het schieten de telescoop tegen haar oog kon slaan! Logisch, want dat gebeurt alleen als je de kolf niet tegen de schouder trekt.  Nee, de vrouw moest het wapen stevig vast blijven houden. Ze drukte haar oog bijna tegen de telescoop. Je raadt het al, toen ze vuurde kreeg ze door de sterke terugslag de telescoop op haar oog geslagen. Dat resulteerde in een bloedende wond met erom heen een blauwe/zwarte plek.
Ik had die vent wel een schop onder zijn kont willen geven. Dit was totaal onnodig geweest, als hij zijn vrouw de juiste instructies had gegeven.