woensdag 27 november 2019

Het concurrentiebeding

Haha! Daar kreeg ik ook vaak mee te maken. Zo'n beding was opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Het kwam erop neer, dat ik na mijn vertrek alleen nog buiten mijn eigen vakgebied mocht gaan werken. Zoals tomaten plukken, ophalen van huisvuil, schoonmaakwerk enz. Ik hechtte toen weinig waarde aan dat beding. Er werd gedurende mijn loopbaan veel van werkgever gewisseld. Toen bleek al snel dat zo'n concurrentiebeding juridisch gezien weinig effect had. Daar zijn toen verschillende rechtszaken over gevoerd. Een van de uitspraken was, dat als ik me qua werkzaamheden en inkomen kon verbeteren, het beding niet van toepassing was. Dat was in de tijd, waarin zo'n beding dus heel ver ging. Werkgevers in de IT probeerden op die manier hun personeel aan het bedrijf te ketenen. Ik had er dus lak aan. Ik vond het een zeer onvriendelijke manier om personeel te binden. Dat doe je niet met een beding, maar met een goede werksfeer en mogelijkheden om je te kunnen ontwikkelen.
Hoe het nu gesteld is met het concurrentiebeding weet ik niet. Een strak concurrentiebeding inzetten kan ook negatief opgevat worden.