maandag 18 november 2019

Bij de nek


Een paar keer heb ik een zwaan geholpen. Het gebeurde in situaties waarin een zwaan door andere aangevallen werd. Het slachtoffer werd in een hoek gedreven. Vervolgens drukten de aanvallers het slachtoffer met de kop onder water. Ik ben er toen heen gelopen en heb het arme beest bij zijn nek gepakt en hem uit het water getrokken. Pas toen zag ik hoe gehavend het eruit zag met bloedende wonden in de nek. Natuurlijk spartelde het beest eerst tegen, toen ik het te hulp schoot. Maar bleek achteraf toch dankbaar te zijn.
Soms kom ik mensen tegen die net als die zwanen ook in een penibele situatie verkeren. Ze dreigen te verdrinken in hun eigen ellende, omdat ze niet bij machte zijn er zelfs iets aan te doen. Het liefst zou ik ze bij hun nekvel willen pakken, om hen uit de misère te halen. Maar ja, dat vinden ze schijnbaar nog erger. Ik laat ze en doe maar een beroep op mijn doofheid en slechtziendheid.