maandag 11 november 2019

Cijfertjes en lijntjes

De meeste projectmanagers / -leiders houden zich nogal druk bezig met lijntjes (statistiekjes) en cijfertjes (spreadsheets) om hun opdrachtgevers te laten zien, hoe het met de voortgang van hun  project staat. Ik deed het ook wel hoor, maar meestal pas een dag of wat voor de presentatie ervan. Zelf was ik niet zo van dat soort voortgangsbewaking. Nee, ik ging af op de sfeer binnen de projectgroep. Ik observeerde en luisterde naar de mensen, die zich met het werk bezig hielden. Ik zorgde voor de vereiste omstandigheden. Zij gaven middels de sfeer aan, hoe het met de voortgang van hun werkzaamheden gesteld was. Dus al die lijntjes en cijfertjes zeiden mij niets. Anderen wel. Maar die waren niet zozeer met mensen bezig, maar met die lijntjes en cijfertjes. Vreemd, want goede resultaten behaal je enkel met goed gemotiveerde, enthousiaste mensen.
Het is wat dat betreft net als onze economie. Die schijnt te draaien als een tierelier. Dat het met veel mensen niet goed gaat speelt geen rol. Totdat die mensen het zat worden of opgeven.