dinsdag 5 november 2019

De autoloze zondagen

Vanmorgen volgde ik in het nieuws de maatregelen in de Indiase stad New Delhi, waar men enorm veel last heeft van smog. De mist is dusdanig erg, dat zelfs het vliegverkeer lam gelegd wordt. De smog wordt o.a. veroorzaakt door het vele verkeer. Daarom heeft men een bekende maatregel getroffen. Autoloze dagen op basis van even en oneven kentekens.
mag op de autoloze zondag de weg op
Ook hier overweegt men een soortgelijke maatregel, maar dan een maandelijkse autoloze zondag. Van mij mogen het er ook twee per maand zijn. Wat natuurlijk dan wel vreemd is, is de komst van de Formule 1 naar ons land. Op zo'n autoloze dag mogen wat mij betreft ook geen elektrische auto's de weg op. Die vervuilen ook.
Een andere optie zou kunnen zijn, het verbod om kinderen naar en van school met een auto te vervoeren. Als ik zie hoeveel autoverkeer er alleen al hier in het dorp aanwezig is, dan moeten velen zich schamen. De grote parkeerplaatsen zijn met name op de zaterdagen tjokvol. Maar ook doordeweeks is de bezettingsgraad hoog. En dat voor een dorp.
Ik herinner me nog de tijd, dat op de lagere school enkel kinderen op de fiets mochten komen als de afstand van hun woonadres een bepaald aantal km's overschreed. Dat was vanwege de beperkte ruimte in het fietsenhok. Zoiets zou men ook moeten hanteren voor het autogebruik in een dorp of stad. En niet zeuren over veel boodschappen, want er zijn ook nog fietstassen, -mandjes en -karren te koop.
In het nieuws hoorde ik ook dat het vieze Tata Steel tot de grote veel verdienende industrie in ons land behoort. Daarom wordt het bedrijf telkens weer de hand boven het hoofd gehouden als het om milieukwesties gaat. Het bedrijf gaat bezuinigen, wat zo'n 170 miljoen moet gaan opleveren. Hopelijk bedoeld om de CO2 taks te betalen, zodat omwonenden en ontslagen personeel gezonder kunnen leven.