dinsdag 19 augustus 2014

Oorlogsgraven Kropswolde


Tijdens de vakantie fietste ik door het dorpje Kropswolde. De kerk, gelegen langs een doorgaande weg richting Zuidlaren,  trok uiteraard mijn aandacht. Bij de kerk zag ik een kerkhof, met een paar opvallende gedenkstenen. Ze waren wit van kleur en stonden keurig in een rij opgesteld. Op de stenen las ik louter Engelse namen van zeer jonge mannen. Het betrof de graven van jonge oorlogsvliegers uit Canada, zo las ik op een gedenkbordje. De geschiedenis vertelt over een Canadese bommenwerper die op 22 februari 1944 op de terugweg was na een bombardement op Duitsland. Aan boord een zeven koppige bemanning, allen Canadezen. De thuisbasis van het toestel bevond zich in Engeland.
Hun Lancaster, van het 408e Squadron van de Royal Canadian Airforce, werd vroeg in de ochtend aangevallen door een Duitse nachtjager. Twee bemanningsleden wisten zich te redden met hun parachutes. De overige vijf kwamen om toen hun vliegtuig neerstortte. Een van de omgekomen vliegers, Kenneth Witty Tindall (radio telegrafist en vrijwilliger), was op die rampzalige vlucht net 21 jaar geworden. De overige vier grafstenen vermelden de namen van John Albert Frampton, piloot, 19 jaar; John James Astles, navigator, 22 jaar; Kenneth Smith, Boordschutter, 21 jaar en Kenneth Hugh Bennett, boordschutter, 19 jaar.
Ik werd er helemaal stil van. Van zo ver gekomen om zo jong te sneuvelen voor onze vrijheid.